Ułatwienia dostępu

OREW

Przebieg realizacji zadań

Przebieg realizacji zadań

Podstawę prawną organizowania w OREW zajęć dla wychowanków z głęboką niepełnosprawnością intelektualną stanowi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 1997 roku w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno- wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (Dz.U. z dnia 18 lutego 1997 r.).

Grupowe i indywidualne zajęcia rewalidacyjno- wychowawcze z dziećmi i młodzieżą z głębokim stopniem niepełnosprawności intelektualnej, w wieku 3-25 lat, traktowane są jako forma spełniania obowiązku szkolnego.

Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz uzyskiwanie niezależności od innych osób w funkcjonowaniu w życiu codziennym. Tryb i zasady kwalifikowania oraz kierowania dzieci i młodzieży do udziału w zajęciach określają przepisy w sprawie zasad działania publicznych poradni psychologiczno- pedagogicznych oraz innych poradni specjalistycznych.

Wymiar zajęć, w zależności od możliwości psychofizycznych oraz specyficznych potrzeb rewalidacyjnych uczestników zajęć, wynosi:

  • 4 godziny dziennie na zajęciach zespołowych,

  • 2 godziny dziennie na zajęciach indywidualnych.

Zajęcia edukacyjno-terapeutyczne dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym realizowane zgodnie z podstawą programową odpowiednio dla I, II etapu edukacyjnego (szkoła podstawowa), III etapu edukacyjnego (gimnazjum).

Na każdym etapie edukacyjnym wyodrębnia się:

Zajęcia edukacyjne:

  • Funkcjonowanie w środowisku,

  • Muzyka z rytmiką,

  • Plastyka,

  • Technika

  • Wychowanie fizyczne,

  • Etyka/religia,

Zajęcia rewalidacyjne:

Ramowy plan nauczania określa tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych dla odpowiednich okresów kształcenia o wyróżnionych celach, stanowiących całość dydaktyczną, zwanych etapami edukacyjnymi.

Według ramowego planu nauczania określane są następujące rodzaje zajęć:

  • Obowiązkowe zajęcia edukacyjne o charakterze dydaktyczno- wychowawczym,

  • Zajęcia z religii/ etyki,

  • Godziny do dyspozycji dyrektora,

  • Zajęcia o charakterze terapeutyczno- wychowawczym, z uwzględnieniem zajęć rozwijających, kompensacyjnych i usprawniających, określanych mianem zajęć rewalidacyjnych.

  • Zajęcia rewalidacyjne indywidualne i grupowe, jako działania wspierające zajęcia grupowe wg zidentyfikowanych potrzeb wychowanków w liczbie godzin przewidzianych dla poszczególnych etapów edukacyjnych w ramowych planach nauczania.

  • Rehabilitacja lecznicza i opieka zdrowotna w ramach świadczeń specjalistycznych realizowana ze środków programu „Partner” a w przyszłości po zarejestrowaniu placówki w Centrum Zdrowia Publicznego UW, z kontraktu NFZ.

 

Dla każdego wychowanka jest opracowany indywidualny kompleksowy program edukacyjno-rehabilitacyjno-wychowawczo-opiekuńczy, który zgodny będzie z indywidualnymi potrzebami, wynikającymi z diagnozy funkcjonalnej każdego wychowanka.

Znając indywidualne potrzeby dzieci z poszczególnych zespołów i oddziałów, możliwe jest zaplanowanie treści programowych zajęć grupowych w zespołach i oddziałach.

Ponadto działalność profilaktyczno- wychowawcza opiera się na programie wychowawczo- profilaktycznym, skorelowanym z programem edukacyjno- terapeutycznym.