Podstawę prawną organizowania w OREW zajęć dla wychowanków z głęboką niepełnosprawnością intelektualną stanowi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 1997 roku w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno- wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (Dz.U. z dnia 18 lutego 1997 r.).
Grupowe i indywidualne zajęcia rewalidacyjno- wychowawcze z dziećmi i młodzieżą z głębokim stopniem niepełnosprawności intelektualnej, w wieku 3-25 lat,traktowane są jako forma spełniania obowiązku szkolnego.
Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz uzyskiwanie niezależności od innych osób w funkcjonowaniu w życiu codziennym. Tryb i zasady kwalifikowania oraz kierowania dzieci i młodzieży do udziału w zajęciach określają przepisy w sprawie zasad działania publicznych poradni psychologiczno- pedagogicznych oraz innych poradni specjalistycznych.
Wymiar zajęć, w zależności od możliwości psychofizycznych oraz specyficznych potrzeb rewalidacyjnych uczestników zajęć, wynosi:
4 godziny dziennie na zajęciach zespołowych,
2 godziny dziennie na zajęciach indywidualnych.
1. Zajęcia edukacyjno-terapeutyczne dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym realizowane zgodnie z podstawą programową odpowiednio dla I, II etapu edukacyjnego (szkoła podstawowa), III etapu edukacyjnego (gimnazjum).
Na każdym etapie edukacyjnym wyodrębnia się:
2. Zajęcia edukacyjne:
Funkcjonowanie w środowisku,
Muzyka z rytmiką,
Plastyka,
Technika
Wychowanie fizyczne,
Etyka/religia,
3. Zajęcia rewalidacyjne
Ramowy plan nauczania określa tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych dla odpowiednich okresów kształcenia o wyróżnionych celach, stanowiących całość dydaktyczną, zwanych etapami edukacyjnymi.
Według ramowego planu nauczania określane są następujące rodzaje zajęć:
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne o charakterze dydaktyczno- wychowawczym,
Zajęcia z religii/ etyki,
Godziny do dyspozycji dyrektora,
Zajęcia o charakterze terapeutyczno- wychowawczym, z uwzględnieniem zajęć rozwijających, kompensacyjnych i usprawniających, określanych mianem zajęć rewalidacyjnych.
Zajęcia rewalidacyjne indywidualne i grupowe, jako działania wspierające zajęcia grupowe wg zidentyfikowanych potrzeb wychowanków w liczbie godzin przewidzianych dla poszczególnych etapów edukacyjnych w ramowych planach nauczania.
Rehabilitacja lecznicza i opieka zdrowotna w ramach świadczeń specjalistycznych realizowana ze środków programu „Partner” a w przyszłości po zarejestrowaniu placówki w Centrum Zdrowia Publicznego UW, z kontraktu NFZ.
Dla każdego wychowanka jest opracowany indywidualny kompleksowy program edukacyjno-rehabilitacyjno-wychowawczo-opiekuńczy, który zgodny będzie z indywidualnymi potrzebami, wynikającymi z diagnozy funkcjonalnej każdego wychowanka.
Znając indywidualne potrzeby dzieci z poszczególnych zespołów i oddziałów, możliwe jest zaplanowanie treści programowych zajęć grupowych w zespołach i oddziałach.
Ponadto działalność profilaktyczno- wychowawcza opiera się na programie wychowawczo- profilaktycznym, skorelowanym z programem edukacyjno- terapeutycznym.